Większość przeglądów i remontów pociągów – Koleje Dolnośląskie już niedługo wykonywać będą we własnym zakresie. W Legnicy dobiega końca budowa nowej hali serwisowej. Na budynku zawieszono wiechę – kolorowy wieniec – symbolizujący zakończenie ważnego etapu budowy.
Nowa, trzytorowa hala serwisowa, której generalnym wykonawcą jest firma Alstal Grupa Budowlana, powstaje obok istniejącego obiektu Kolei Dolnośląskich. Wykonano już fundamenty, a także konstrukcję budynku serwisowego. Dodatkowo zrealizowano budowę ścian oporowych przy skarpach, a także większość robót ziemnych i kanały serwisowe.
Kluczowa inwestycja kolejowa na Dolnym Śląsku
– Koleje Dolnośląskie od 14 lat budowane są od podstaw i jest to pierwszy regionalny przewoźnik w kraju, powołany do życia w taki sposób – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Od początku zlecaliśmy serwisowanie naszych pojazdów i w przypadku bardziej zaawansowanych przeglądów robimy to nadal. Teraz dzięki budowie nowej hali serwisowej będziemy jednak w stanie przeprowadzać zaawansowane przeglądy na poziomie P4 we własnym zakresie. Ta inwestycja odciąży Spółkę zarówno w kwestii bieżących wydatków, związanych z serwisowaniem pojazdów na zewnątrz, jak i zapewni dodatkowe miejsca pracy.
Inwestycja realizowana jest przy wsparciu Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego kwotą przewyższającą 50 mln zł, a także przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego. Łączna wartość prowadzonych prac sięga 65 mln zł.
Samorząd inwestuje w kolej
– Konsekwentnie działamy na rzecz odbudowy kolei na Dolnym Śląsku, zwiększając liczbę destynacji, do których docierają pociągi KD, i pokonując coraz więcej kilometrów – mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny za infrastrukturę. – Po latach kolej wraca do Chocianowa, a Koleje Dolnośląskie na Nadodrzankę, dlatego też rozwój spółki i budowa nowej hali serwisowej jest kluczowa dla dalszej możliwości rozwoju połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku.
Generalnym wykonawcą inwestycji jest firma ALSTAL Grupa Budowlana. W ramach kontraktu powstaje nowoczesny budynek, który jest dobudowywany do istniejącej i użytkowanej hali serwisowej Kolei Dolnośląskich. Rozbudowane zaplecze techniczne będzie podzielone na trzy hale, w których znajdzie się pięć torów przejazdowych o długości 110 m.
Powstający obiekt ma blisko 14 metrów wysokości, a jego powierzchnia całkowita wyniesie prawie 6600 mkw. Pomieści myjnię, tokarkę podtorową z jednym torem przejazdowym i zlokalizowane na pierwszej kondygnacji zaplecze serwisowo-biurowe, gdzie znajdą się pomieszczenia administracyjne, węzły sanitarne, szatnie i serwerownia.
Wiecha zawieszona
– Uroczyste zawieszenie wiechy to znak, że ważny etap budowy został zakończony. Serdecznie dziękuję inwestorowi, Spółce Koleje Dolnośląskie, za obdarzenie nas zaufaniem i za bardzo dobrą współpracę przy realizacji tej inwencji. Już na tym etapie widoczna jest jej skala – obiekt pomieści aż pięć torów najazdowych. Przed nami druga część projektu, do której przystępujemy z pełną determinacją. Jestem przekonany, że dzięki naszemu doświadczeniu i dobrze wykonywanej pracy, obiekt będzie spełniał oczekiwania wszystkich użytkowników – mówi Jarosław Szczupak, prezes Alstal Grupa Budowlana.
Na terenie inwestycji powstanie także zbiornik podziemny na paliwo wraz z dystrybutorem, wiata magazynowa o powierzchni 140 mkw., niezbędna infrastruktura techniczna, tereny zielone, a także 28 miejsc parkingowych. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne. Planowany termin zakończenia prac budowlanych to połowa 2023 roku.
(źródło KD)





