Kończy się kolejna kadencja Sejmiku Województwa Dolnośląskiego, Samorząd Województwa Dolnośląskiego od pięciu lat walczy z wykluczeniem komunikacyjnym w regionie, konsekwentnie przejmując i rewitalizując linie kolejowe. Co czeka nas w nowej kadencji?
O planach na przyszłość opowiedział nam Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialny obecnie za transport i sport w regionie.
Kolej dojechała już do Lubina czy Chocianowa. Gdzie pojedziemy dalej?
Dalej jedziemy do Przemkowa. Pracujemy już nad przywróceniem tam ruchu pasażerskiego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei prowadzi tam obecnie prace porządkowe i zakładamy, że z końcem 2025 roku będzie można pojechać z Legnicy i Chocianowa właśnie do Przemkowa. Jednakże naszym głównym celem jest połączenie Chocianowa i Przemkowa z Głogowem przez Gaworzyce i Żukowice. Mam potwierdzenie od ministra infrastruktury, że PKP Polskie Linie Kolejowe są w stanie zmodernizować odcinek linii nr 14 od Głogowa do Niegosławic. Dzięki temu powstanie duża pętla Kolei Aglomeracyjnej Zagłębia Miedziowego. Prowadzimy też prace nad rewitalizacją trasy do Złotoryi, która również ma znaleźć się w schemacie KAZM.
Oprócz Przemkowa następnym celem jest uruchomienie kolei do Polkowic. Na jakim to jest etapie?
Gotowa jest już dokumentacja, którą sfinansowaliśmy wspólnie z Polkowicami, a także Lubinem, Legnicą, Głogowem i Rudną. Koszt tego wyniósł 3 miliony złotych. Teraz czekamy na zielone światło od PKP PLK. Znamy też przebieg nowej części tej kolejowej pętli, która będzie prowadzić między innymi przez polkowicką strefę ekonomiczną
Uważa Pan, że jest to realny projekt? Nie zostanie on tylko na papierze?
Wszystko zależy od rządzących. Ja miałem dużą wolę walki o to, aby kolej wróciła do Chocianowa i tak też się stało. Jestem też mocno zdeterminowany, by stworzyć możliwość dojazdu pociągiem do Przemkowa i ten projekt również jest w trakcie realizacji. Jestem dobrej myśli i wierzę, że KAZM ma szansę na powodzenie, ale do tego oczywiście potrzeba czasu, pieniędzy, a przede wszystkim chęci i determinacji ludzi – jak już wspomniałem.
Samorząd Województwa Dolnośląskiego ma już sporo kolejowych sukcesów w obrębie regionu, ale wiem, że na tym Wasze ambicje się nie kończą i próbujecie swoich sił także poza Dolnym Śląskiem.
Tak, za nami sukces połączenia do Świnoujścia, z którego skorzystało ponad 7 tysięcy pasażerów. Pociąg KD Premium Nadmorski kursował w weekendy, od 24 czerwca do 27 sierpnia, i umożliwił podróż ze stolicy Dolnego Śląska do Świnoujścia w najszybszym możliwym czasie w tym rozkładzie jazdy, a więc w 5,5 godziny.
Po wielu rozmowach i negocjacjach 10 marca w końcu uruchomiliśmy bezpośrednie połączenie do Zielonej Góry – ten kierunek jest dla nas ważny, bo wielu młodych Dolnoślązaków studiuje w tym mieście. Ten pociąg zatrzymuje się zarówno w Lubinie, jak i w Legnicy i Głogowie Jest to dla nas ogromny sukces, ponieważ wyjeżdżamy regularnymi kursami poza obręb naszego województwa.
To jednak nie koniec naszych podróży poza Dolny Śląsk. Apetyt rośnie w miarę jedzenia i niedawno Koleje Dolnośląskie rozpoczęły starania o zgodę na połączenie do Warszawy, by wozić naszych pasażerów jeszcze dalej. To będzie naprawdę coś!
Widać, że kolejowo dużo się dzieje, a jakie plany mają władze województwa w innych dziedzinach w naszym regionie?
Mocno inwestujemy w zdrowie. W naszym rekordowym budżecie, który wynosi 3 miliardy złotych, przeznaczamy aż 20 milionów złotych dla Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy na zakup nowoczesnego sprzętu diagnostycznego. Lecznica planuje między innymi doposażenie pracowni diagnostyki obrazowej w tomograf, rezonans, mammograf oraz aparaty RTG. Nowy sprzęt pojawi się także na oddziale kardiologicznym. Jednak największą inwestycją, jeśli chodzi o ochronę zdrowia, jest Dolnośląskie Centrum Onkologii, którego budowa trwa we Wrocławiu.
A co ze ścieżkami rowerowymi? Tych przecież nigdy dosyć.
To prawda. Naszą największą rowerową inwestycją jest Cyklostrada Dolnośląska – projekt, który powstał w trakcie tej kadencji. Zakłada on budowę dwóch tysięcy kilometrów ścieżek rowerowych i one zaczynają już powstawać. Bardzo dużo samorządów włączyło się do tego projektu. Dla mieszkańców oznaczać to będzie wygodne i bezpieczne jeżdżenie po nowych drogach rowerowych. Bardzo zaawansowana jest Trasa Miedziana z Chocianowa przez Lubin w kierunku na Wińsko, Wąsosz do Rawicza. Czekamy na przejęcie przez gminy Wąsosz i Wińsko gruntów po zlikwidowanej linii kolejowej, aby mógł powstać fragment tej trasy. Dopiero co otworzyliśmy także odcinek trasy Blue Velo z Prochowic do Ścinawy. Powstał on przy udziale obu tych gmin, na gruntach po zlikwidowanej linii kolejowej 262 Rawicz – Legnica. To pierwszy fragment Blue Velo – jednej z głównych tras rowerowych w naszym regionie.
Tych inwestycji, projektów i programów wsparcia jest naprawdę bardzo dużo. Choć największe środki z budżetu kierujemy na ochronę zdrowia i transport, ze względu na to, że te inwestycje po prostu wymagają ogromnych nakładów finansowych, to nie zapominamy o innych dziedzinach. Dolny Śląsk, to nie tylko piękny region, ale także bardzo dobrze rozwijające się województwo. Osiągnęliśmy bardzo dobry poziom w Europie i nie zwalniamy tempa, tylko robimy co w naszej mocy, by mieszkańcom żyło się tu jeszcze lepiej, bo w końcu to wszystko robimy dla nich i z myślą o nich.