REKLAMA

spot_img

REKLAMA

spot_img

Na trasie Legnica – Złotoryja po ponad 20-latach znów pojadą pociągi pasażerskie

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś umowę na rewitalizację linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój. W ciągu dwóch, maksymalnie trzech lat na tę trasę wrócą pociągi pasażerskie. W oficjalnym podpisaniu umowy uczestniczyli marszałek Sejmu Elżbieta Witek, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz władze województwa dolnośląskiego: marszałek Cezary Przybylski i odpowiedzialny za kolej członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda z Bezpartyjnych Samorządowców, stowarzyszenia, dla którego rozwój kolei jest jednym z programowych priorytetów.

Trasa Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój wykorzystywana obecnie wyłącznie w ruchu towarowym, po ok. 20 latach, zostanie ponownie przystosowana do połączeń pasażerskich.

– Możemy z dumą powiedzieć, że kolej na Dolnym Śląsku przeżywa prawdziwy renesans. Samorząd województwa postawił sobie za cel walkę z wykluczeniem komunikacyjnym oraz przywrócenie połączeń kolejowych i konsekwentnie go realizuje. Podczas spotkań w Złotoryi  czy powiecie lwóweckim wielokrotnie słyszałam, że osoby pracujące w większych miastach nie mają jak dostać się do pracy. To się zmieni już niedługo, bo skutecznie walczymy z wykluczeniem komunikacyjny, zarówno w rządzie, jak i samorządzie – mówiła w Złotoryi Elżbieta Witek, marszałek Sejmu.

Współpracę rządu i samorządów w rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych umożliwia program Kolej Plus.

– Rządowy program Kolej Plus sprzyja rozwojowi gospodarczemu regionów oraz przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców. Dzięki inwestycjom, które będą realizowane w ramach tego programu mieszkańcy Dolnego Śląska, w tym Bogatyni i Złotoryi po latach znów skorzystają z kolei. Każde odbudowywane połączenie kolejowe zmniejsza wykluczenie komunikacyjne – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dolny Śląsk bez wątpienia jest liderem w zakresie inwestycji kolejowych.

– Rewitalizacja odcinka Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój umożliwi włączenie Złotoryi oraz powiatu złotoryjskiego do sieci regionalnego wojewódzkiego transportu kolejowego. Ten projekt pozwoli również na rozpoczęcie w przyszłości rewitalizacji odcinków będących własnością województwa – w tym linii 284 z Jerzmanic-Zdroju do Lwówka Śląskiego. Szacowana wartość projektu to ponad 262 mln zł, z czego prawie 40 mln zł pochodzić będzie ze środków samorządu województwa – wylicza Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Tymoteusz Myrda, wicemarszałek województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za kolej jest przekonany, że dzień podpisania umowy z PKP PLK będzie historycznym i przełomowym momentem dla powiatu złotoryjskiego i Dolnego Śląska.

– Złotoryja jest obecnie białą plamą na kolejowej mapie połączeń pasażerskich, ale to się wkrótce zmieni. Ponownie włączona zostanie do systemu połączeń kolejowych. Dziś mieszkańcy powiatu złotoryjskiego mogą rozpocząć odliczanie, bo za dwa lata będą tu jeździć pociągi – zadeklarował wicemarszałek Tymoteusz Myrda.

Nieco mniej optymistyczny scenariusz przedstawił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

– Dokumentacja powstaje średnio w okresie dwóch, trzech lat. Ten projekt będzie realizowany w systemie „Projektuj i buduj”, co oznacza, że prace projektowe będą powadzone równolegle z pracami przygotowawczymi. Myślę, że okres trzech lat na zrealizowanie inwestycji – to plan optymistyczny i ambitny – powiedział prezes Ireneusz Merchel.

Zrewitalizowana linia nr 284 Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój zapewni przejazdy z prędkością do 120 km/h. Dla sprawnych przejazdów na ponad 24 km szlaku wymieniony będzie tor i zmodernizowana sieć trakcyjna. Szacuje się, że pociągi ze Złotoryi do Wrocławia dojadą w czasie 1 godz. 10 min. Podróżni zyskają nowy przystanek – Legnica Zachodnia. Dobrą obsługę zapewnią przebudowane stacje Złotoryja i Jerzmanice-Zdrój. Prace szacowane są na ok. 263 mln zł.

Oprócz umowy na rewitalizację linii kolejowej Legnica – Złotoryja – Jerzmanice-Zdrój władze województwa dolnośląskiego oraz PKP PLK podpisały także umowę na modernizację trasy Zgorzelec – Bogatynia oraz odbudowę stacji Środa Śląska i Wrocław Świebodzki.

Szacunkowa wartość tych inwestycji, które zrealizowane zostaną w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus – to ok. 800 mln zł.

Przeczytaj także

Nowe na stronie